Waarom letten op het Thuiswinkel Waarborg?
Thuiswinkel Waarborg is hét kwaliteitskeurmerk voor online winkelen. Inmiddels zijn meer dan 2.200 webwinkels aangesloten, waaronder Bol.com, Coolblue en Wehkamp. Het keurmerk wordt door de Consumentenbond ondersteund. Je kunt erop rekenen dat webshops met het Thuiswinkel Waarborg veilige shops zijn die eerlijk handelen. Ze voldoen aan strenge eisen op het gebied van wet- en regelgeving, veiligheid en financiële stabiliteit.
De 10 zekerheden van het Thuiswinkel Waarborg
- Je weet bij wie je winkelt: de contact- en vestigingsgegevens zijn gecontroleerd en staan duidelijk op het Thuiswinkel Waarborg-certificaat.
- Consumentenbond ondersteunt de Algemene Voorwaarden Thuiswinkel
- Bedenktijd van minimaal 14 dagen: het Thuiswinkel Waarborg garandeert dat leden de wettelijke bedenktermijn van 14 dagen naleven. Lees wat je kunt doen in de bedenktijd en welke uitzonderingen er in de wet zijn >
- Producten (deels) achteraf betalen: je krijgt de mogelijkheid om een deel van het aankoopbedrag achteraf of bij aflevering te betalen.
- Helder aanbod: elk product en/of elke dienst heeft een duidelijke omschrijving die overeenkomt met de werkelijkheid.
- Overzichtelijk bestelproces: het bestelproces verloopt via eenduidige stappen. Het is duidelijk wat je bestelt voordat je een aankoopverplichting aangaat en je krijgt nog een kans om deze te corrigeren voor het plaatsen van de bestelling.
- Prijzen zijn duidelijk: je wordt goed geïnformeerd over alle eventuele bijkomende kosten, zoals verzend-, betaal-, polis- of administratiekosten. Dus geen onaangename kosten achteraf.
- Veilige betaalomgeving: wanneer je een betaling doet in de webshop, verloopt dit via een beveiligde verbinding met een SSL-certificaat (HTTPS en/of slotje onder of boven aan de webpagina).
- Zorgvuldige omgang met jouw persoonsgegevens: onze leden hebben een maximale inspanningsverplichting om te zorgen voor veilig transport, veilige verwerking en veilige opslag van persoonsgegevens. Bovendien kun je je eenvoudig afmelden voor commerciële e-mails. Lees meer hierover in de volgende alinea.
- Gedegen klachtenbemiddeling en onafhankelijke geschillencommissie: heb je ondanks deze zekerheden toch een klacht? Meld het direct bij de webshop of dien klacht in via www.thuiswinkel.org/klacht-indienen. Kom je samen niet tot een oplossing? Dan helpt Thuiswinkel.org jou gratis verder met klachtenbemiddeling. Als je hierna nog niet tevreden bent, kun je een geschil indienen bij de onafhankelijke Geschillencommissie Thuiswinkel. Bekijk de procedure van De Geschillencommissie. Thuiswinkel.org staat tot een bedrag van € 10.000 per uitspraak garant voor nakoming van de uitspraken.
Beveiliging van persoonsgegevens
Veiligheid is een belangrijk thema voor webwinkels en hun klanten, zeker als het om persoonsgegevens gaat. Thuiswinkel.org neemt haar verantwoordelijkheid door webwinkels regelmatig te informeren over de laatste ontwikkelingen op het gebied van veiligheid. Daarnaast worden leden getoetst op veiligheid van persoonsgegevens en gescreend op veel voorkomende kwetsbaarheden. De veiligheid van webwinkels is echter altijd een momentopname. Veiligheid en beveiliging van webwinkels is daarom op de eerste plaats de verantwoordelijkheid van webwinkels zelf. Het Thuiswinkel Waarborg biedt geen garantie voor 100% veilige webwinkels, maar we helpen leden wel om hun webwinkels veilig te maken.
Wel financiële monitoring, geen garantiefonds
Onze leden doorlopen jaarlijks een financiële check, waarbij wordt gekeken of de webwinkel financieel gezond genoeg is om aan zijn verplichtingen naar de consument te kunnen voldoen. Let op: Thuiswinkel Waarborg is geen garantiefonds. Wanneer een bij ons aangesloten webwinkel failliet gaat, of in surseance van betaling verkeert, kan Thuiswinkel.org er niet voor zorgen dat je je (aan)betaling terugkrijgt.